Zgodnie z obietnicą, specjalnie dla Was, przygotowałam „Tabelę kamieni milowych”, występujących w naturalnym okresie rozwojowym maluszków. Chciałabym, aby zestawienie to było pewnego rodzaju „poradnikiem” dla wszystkich młodych jak i przyszłych rodziców. Tabelę przygotowałam na podstawie wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej. Pamiętajcie, że kamienie milowe to określone ramy czasowe, w których Wasze dziecko powinno, ale nie musi się koniecznie mieścić. Niewielkie odchyły od normy nie są niczym złym. Natomiast, jeśli jakikolwiek objaw w zachowaniu Waszego maluszka wzbudza u Was niepokój, powinniście skonsultować się ze swoim lekarzem pediatrą.
Mój wpis opisujący definicję kamieni milowych oraz konieczność zachowania zdrowego rozsądku w trakcie ich interpretacji znajdziecie tutaj.
OKRES |
RODZAJ UMIEJĘTNOŚĆI |
|||
SOCJALNE/ EMOCJONALNE |
JĘZYKOWE/ KOMUNIKACYJNE |
POZNAWCZE (nauka, myślenie, rozwiązywanie problemów) | MOTORYCZNE (ruchowe) | |
2 miesiące | – dziecko zaczyna się uśmiechać do innych
– stara się patrzeć na rodziców – potrafi się samo uspokoić |
– zaczyna gruchać
– gdy usłyszy dźwięk, to odwraca główkę w jego stronę |
– przygląda się twarzom
– zaczyna podążać wzrokiem za przedmiotami – robi się wybredne, wykazuje zniecierpliwienie, zaczyna się nudzić jedną aktywnością, co kończy się płaczem |
– unosi główkę do góry w leżeniu na brzuszku
– odpycha się rękoma od podłoża, robi tzw. „foczkę” – ruchy kończyn są bardziej płynne i skoordynowane |
4 miesiące | – uśmiecha się spontanicznie, szczególnie do ludzi
– zaczyna kopiować wyraz twarzy tj. uśmiech czy marszczenie brwi – lubi bawić się z innymi i złości się, gdy przerywasz zabawę
|
– w końcu płacz staje się wyraźnie różny w zależności od powodu (głód, ból, zmęczenie); od teraz nie masz problemu z jego rozróżnieniem J
– zaczyna gaworzyć, pojawia się ekspresja na jego twarzy – zaczyna kopiować dźwięki, które usłyszy |
– zaczyna odwzajemniać miłość
– sięga po zabawki jedną ręką – pojawia się „współpraca” rączki i oka; patrzy na zabawkę i równocześnie po nią sięga – przygląda się twarzom z bliska – podąża za ruchomym przedmiotem wzrokiem na boki – rozpoznaje bliskich i znane mu dobrze rzeczy |
– trzyma główkę stabilnie, bez pomocy
– gdy dotyka podłoża to naprzemiennie zgina i prostuje nóżki – może się już przemieścić z leżenia na brzuszku do leżenia na plecach – wkłada rączki do buzi – podnosi łokcie, gdy leży na brzuszku |
6 miesięcy | – poznaje znane mu twarze i zaczyna rozpoznawać nieznajomych
– lubi bawić się z innymi, szczególnie z rodzicami – reaguje na emocje innych – zaczyna się przeglądać w lustrze |
– odpowiada „dźwiękiem na dźwięk”
– swobodnie łączy samogłoski z gaworzeniem (ah, oh, eh) – zaczyna „dyskutować” z rodzicami – reaguje na swoje imię – wydaje dźwięki gdy jest radosne lub niezadowolone – zaczyna używać spółgłosek (gaworzenie z „m” i „b”) |
– ogląda rzeczy z jego bliskiego otoczenia
– zaczyna interesować się rzeczami spoza jego zasięgu – wkłada rzeczy do buzi – zaczyna przekładać rzeczy z jednej rączki do drugiej |
– przemieszcza się w 2 kierunkach (przód-tył i tył-przód)
– zaczyna siadać bez podparcia – kołysze się tam i z powrotem – czasem zaczyna pełzać najpierw do tyłu, zamiast do przodu |
9 miesięcy | – zaczyna bać się obcych
– jest mocno związany z bliskimi mu osobami – zaczyna mieć ulubione zabawki |
– rozumie słowo „nie”
– wydaje z siebie wiele dziwnych dźwięków tj. „mamama” i „bababa” – kopiuje dźwięki i gestykuluje jak inni – zaczyna pokazywać rzeczy palcem wskazującym |
– lubi rzucać rzeczami i patrzeć jak spadają
– ochoczo bawi się w „a kuku” – widzi rzeczy, które przed nim chowasz – wkłada rączki do buzi – przekłada rzeczy z jednej do drugiej rączki – podnosi drobne rzeczy wielkości grochu z podłogi z użyciem palca wskazującego i kciuka |
– stoi na „rękach i stopach”
– samodzielnie siada bez pomocy – zaczyna raczkować – chodzi jak niedźwiadek (na 4 wyprostowanych kończynach) |
1 roczek | – jest nieśmiałe albo zdenerwowane przy obcych
– płacze gdy rodzice wychodzą – ma swoje preferencje (ulubione zabawki i osoby) – pokazuje strach w pewnych sytuacjach – zamyka książkę, kiedy chcesz mu przeczytać bajkę – naśladuje dźwięki i zachowania, aby wzbudzić zainteresowanie swoją osobą – podnosi rączki, aby ułatwić Ci przebieranie ciuszków – ochoczo gra w „ a kuku” i „kosi kosi łapci” |
– na pytania odpowiada uśmiechem
– używa prostych gestykulacji tj. kiwanie główką na „nie” oraz machanie rączką na „pa pa” – zmienia intonację głosu, coraz bardziej jego gaworzenie przypomina mowę – mówi „mama”, „tata” – jak widzi coś interesującego to używa wykrzykników typu „O!” – stara się powtarzać co mówisz |
– poznaje rzeczy na nowe sposoby tj. rzucanie, obijanie i potrząsanie
– znajduje ukryte przedmioty z łatwością – kiedy nazywasz zwierzątka albo przedmioty z książeczki, to patrzy na prawidłowy rysunek – kopiuje gestykulację – uwielbia wkładać i wyjmować rzeczy z pudełek – zaczyna używać rzeczy zgodnie z przeznaczeniem, np. szczotką „czesze” włosy, a z kubka stara się napić – dotyka rzeczy palcem wskazującym – rozumie proste polecenia tj. „podnieś zabawkę” |
– siada pewnie bez niczyjej pomocy
– samodzielnie podciąga się do stania – wykonuje pierwsze kroczki bez podtrzymywania – może stać samodzielnie |
18 miesięcy | – zachęca innych do zabawy, wkładając im zabawki do ręki
– potrafi mieć ogromne napady złości – może bać się obcych – pokazuje czułość innym – zaczyna bawić się w „udawanie” np. karmienia lalki butelką – przykleja się do nogi rodziców w niepewnych sytuacjach, np. w nowych miejscach – pokazuje innym interesujące go rzeczy – czuje się samodzielnie, ale woli w pobliżu mieć rodziców
|
– mówi pierwsze słowa
– kręci głową i mówi „nie” – pokazuje komuś, gdy czegoś chce (np. konkretne jedzenie, picie)
|
– wie do czego służą rzeczy codziennego użytku tj. szczoteczka do zębów czy telefon
– wskazuje części ciała – samodzielnie „rysuje” (zazwyczaj bohomazy) – rozumie jednosylabowe polecenia bez gestukulacji, np. „daj” |
– chodzi
– wchodzi na stopnie – ciągnie zabawki w trakcie chodzenia – pomaga rodzicom się rozbierać – pije z kubka – je za pomocą łyżki |
2-latek | – kopiuje innych, szczególnie starsze dzieci i dorosłych
– cieszy się, gdy przebywa z innymi dziećmi – staje się coraz bardziej samodzielne – działa na przekór (robi to, co się mu zabroni) – wciąż bawi się obok dzieci, ale wykazuje chęci wspólnej zabawy, np. w ściganie |
– pokazuje przedmioty i zdjęcia, gdy zostają one wypowiedziane przez rodziców
– zna imiona bliskich osób i części ciała – mówi 2-4 wyrazowe zdania – rozumie proste polecenia – powtarza słowa w trakcie konwersacji – pokazuje przedmioty w książce |
– potrafi znaleźć rzeczy przykryte nawet 2 lub 3 warstwami
– zaczyna sortować kształty i kolory – dokańcza znane mu rymowanki – buduje wieże z 4 lub więcej klocków – może używać jednej ręki częściej od drugiej – rozumie proste polecenia, np.: „Weź swoje buty i odłóż do szafki” – nazywa zwierzątka w książce tj. kot, pies, ptak |
– stoi na palcach
– kopie piłkę – zaczyna biegać – podtrzymując się wchodzi po i ze schodów – wchodzi na meble i z nich schodzi bez pomocy – rzuca piłką – rysuje koła i linie |
3-latek | – naśladuje starszych i swoich przyjaciół
– interesuje się innymi dziećmi bez specjalnej zachęty – śmiało podejmuje gry zespołowe – interesuje się, gdy jego kolega płacze – samodzielnie się ubiera i rozbiera – rozumie znaczenie słowa „moje” oraz „jego” i „jej” – pokazuje szereg emocji – nie płacze, gdy tato lub mama wychodzą – może źle znosić nieprzewidziane zmiany w codziennej rutynie |
– rozumie 2-3 stopniowe polecenia
– potrafi nazwać większość znanych mu rzeczy – rozumie znaczenie słów „w”, „na” i „pod” – wie jak ma na imię i ile ma lat – potrafi nazwać swoich przyjaciół – mówi na tyle dobrze, że generalny przekaz jest zrozumiały dla obcych – mówi słowa „ja”, „my” i „ty” oraz nazywa niektóre rzeczy w liczbie mnogiej (koty, psy, auta) – w konwersacji formułuje 2-3 zdania |
– potrafi bawić się zabawkami używając ich guzików (włączników) oraz ruchomych części
– bawi się w udawanie – układa 3-4 częściowe puzzle – rozumie co znaczy „dwa” – kopiuje koła długopisem lub kredkami – buduje wieże z 6 lub więcej klocków – zakręca i odkręca słoiki oraz przekręca gałki w drzwiach |
– wspina się z łatwością
– biega – pedałuje 3-kołowy rowerek – wchodzi is chodzi po schodach, kładąc jedną stópkę na jednym stopniu |
4-latek | – cieszy się, gdy robi coś nowego
– jest coraz bardziej kreatywne w zabawach abstrakcyjnych (zabawa w dom, w szkołę, w lekarza) – woli bawić się z innymi dziećmi niż samo ze sobą – wchodzi w interakcje z rówieśnikami – ciężko mu rozróżnić rzeczywistość od fikcji (np. gotowanie zupy w piaskownicy jest traktowane jak najbardziej na serio :)) – ma jasne preferencje; chętnie opowiada o tym co lubi i czym się interesuje |
– opowiada historie
– śpiewa lub opowiada proste rymowanki typu „jadą, jadą misie” – zna podstawowe zasady gramatyczne, np. prawidłowo używa słowa „ona” i „on” – |
– zna niektóre cyfry i kolory
– rozumie ideę liczenia – zaczyna rozumieć czas – pamięta część czytanych mu bajek – rozumie różnice pomiędzy „to samo” a „różne” – rysuje postacie z dwiema lub czterema częściami ciała – używa nożyczek – zaczyna kopiować drukowane litery – gra w proste gry planszowe i karty – w trakcie czytania lub opowiadania bajek, „dopisuje” ich dalszy przebieg |
– podskakuje i stoi na jednej nóżce do 2 sekund
– potrafi przelewać płyny, wycinać i ugniatać np. jedzenie – coraz sprawniej łapie odbijającą się piłkę |
5-latek | – chce przypodobać się rówieśnikom
– chce być jak jego ulubieni koledzy – zaczyna rozumieć zasady i chętniej je przestrzega – lubi tańczyć, śpiewać i bawić się w teatrzyk – jest świadome swojej płci – potrafi rozróżnić rzeczywistość od fikcji – jest coraz bardziej samodzielne (np. może samo pójść do syna Waszego sąsiada – oczywiście pod nadzorem dorosłych!) – ma dość zmienne nastroje: potrafi być czasem bardzo roszczeniowe a czasem bardzo chętne do współpracy |
– mówi bardzo wyraźnie
– opowiada proste historie, używając pełnych zdań – używa czasu przyszłego, np. „Dzisiaj przyjedzie babcia” – zna swoje imię i adres |
– liczy do 10
– potrafi narysować postać z przynajmniej sześcioma częściami ciała – kopiuje trójkąty, kwadraty i inne kształty geometryczne – rozumie znaczenie przedmiotów codziennego użytku tj. pieniądze, jedzenie |
– stoi na jednej nodze przez 10 sekund lub dłużej
– swobodnie podskakuje – używa łyżki i widelca, czasem potrafi użyć noża – korzysta samodzielnie z toalety – wspina się i huśta |
Brak komentarzy