W Pediatria, Rehabilitacja

TABELA KAMIENI MILOWYCH – PORADNIK RODZICA

Zgodnie z obietnicą, specjalnie dla Was, przygotowałam „Tabelę kamieni milowych”, występujących w naturalnym okresie rozwojowym maluszków. Chciałabym, aby zestawienie to było pewnego rodzaju „poradnikiem” dla wszystkich młodych jak i przyszłych rodziców. Tabelę przygotowałam na podstawie wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej. Pamiętajcie, że kamienie milowe to określone ramy czasowe, w których Wasze dziecko powinno, ale nie musi się koniecznie mieścić. Niewielkie odchyły od normy nie są niczym złym. Natomiast, jeśli jakikolwiek objaw w zachowaniu Waszego maluszka wzbudza u Was niepokój, powinniście skonsultować się ze swoim lekarzem pediatrą.

Mój wpis opisujący definicję kamieni milowych oraz konieczność zachowania zdrowego rozsądku w trakcie ich interpretacji znajdziecie tutaj.

OKRES

RODZAJ UMIEJĘTNOŚĆI

SOCJALNE/
EMOCJONALNE
JĘZYKOWE/
KOMUNIKACYJNE
POZNAWCZE (nauka, myślenie, rozwiązywanie problemów) MOTORYCZNE (ruchowe)
2 miesiące – dziecko zaczyna się uśmiechać do innych

– stara się patrzeć na rodziców

– potrafi się samo uspokoić

– zaczyna gruchać

– gdy usłyszy dźwięk, to odwraca główkę w jego stronę

– przygląda się twarzom

– zaczyna podążać wzrokiem za przedmiotami

– robi się wybredne, wykazuje zniecierpliwienie, zaczyna się nudzić jedną aktywnością, co kończy się płaczem

– unosi główkę do góry w leżeniu na brzuszku

– odpycha się rękoma od podłoża, robi tzw. „foczkę”

– ruchy kończyn są bardziej płynne i skoordynowane

4 miesiące – uśmiecha się spontanicznie, szczególnie do ludzi

– zaczyna kopiować wyraz twarzy tj. uśmiech czy marszczenie brwi

– lubi bawić się z innymi i złości się, gdy przerywasz zabawę

 

– w końcu płacz staje się wyraźnie różny w zależności od powodu (głód, ból, zmęczenie); od teraz nie masz problemu z jego rozróżnieniem J

– zaczyna gaworzyć, pojawia się ekspresja na jego twarzy

– zaczyna kopiować dźwięki, które usłyszy

– zaczyna odwzajemniać miłość

– sięga po zabawki jedną ręką

– pojawia się „współpraca” rączki i oka; patrzy na zabawkę i równocześnie po nią sięga

– przygląda się twarzom z bliska

– podąża za ruchomym przedmiotem wzrokiem na boki

– rozpoznaje bliskich i znane mu dobrze rzeczy

– trzyma główkę stabilnie, bez pomocy

– gdy dotyka podłoża to naprzemiennie zgina i prostuje nóżki

– może się już przemieścić z leżenia na brzuszku do leżenia na plecach

– wkłada rączki do buzi

– podnosi łokcie, gdy leży na brzuszku

6 miesięcy – poznaje znane mu twarze i zaczyna rozpoznawać nieznajomych

– lubi bawić się z innymi, szczególnie z rodzicami

– reaguje na emocje innych

– zaczyna się przeglądać w lustrze

– odpowiada „dźwiękiem na dźwięk”

– swobodnie łączy samogłoski z gaworzeniem (ah, oh, eh)

– zaczyna „dyskutować” z rodzicami

– reaguje na swoje imię

– wydaje dźwięki gdy jest radosne lub niezadowolone

– zaczyna używać spółgłosek (gaworzenie z „m” i „b”)

– ogląda rzeczy z jego bliskiego otoczenia

– zaczyna interesować się rzeczami spoza jego zasięgu

– wkłada rzeczy do buzi

– zaczyna przekładać rzeczy z jednej rączki do drugiej

– przemieszcza się w 2 kierunkach (przód-tył i tył-przód)

– zaczyna siadać bez podparcia

– kołysze się tam i z powrotem

– czasem zaczyna pełzać najpierw do tyłu, zamiast do przodu

9 miesięcy – zaczyna bać się obcych

– jest mocno związany z bliskimi mu osobami

– zaczyna mieć ulubione zabawki

– rozumie słowo „nie”

– wydaje z siebie wiele dziwnych dźwięków tj. „mamama” i „bababa”

– kopiuje dźwięki i gestykuluje jak inni

– zaczyna pokazywać rzeczy palcem wskazującym

– lubi rzucać rzeczami i patrzeć jak spadają

– ochoczo bawi się w „a kuku”

– widzi rzeczy, które przed nim chowasz

– wkłada rączki do buzi

– przekłada rzeczy z jednej do drugiej rączki

– podnosi drobne rzeczy wielkości grochu z podłogi z użyciem palca wskazującego i kciuka

– stoi na „rękach i stopach”

– samodzielnie siada bez pomocy

– zaczyna raczkować

– chodzi jak niedźwiadek (na 4 wyprostowanych kończynach)

1 roczek – jest nieśmiałe albo zdenerwowane przy obcych

– płacze gdy rodzice wychodzą

– ma swoje preferencje (ulubione zabawki i osoby)

– pokazuje strach w pewnych sytuacjach

– zamyka książkę, kiedy chcesz mu przeczytać bajkę

– naśladuje dźwięki i zachowania, aby wzbudzić zainteresowanie swoją osobą

– podnosi rączki, aby ułatwić Ci przebieranie ciuszków

– ochoczo gra w „ a kuku” i „kosi kosi łapci”

– na pytania odpowiada uśmiechem

– używa prostych gestykulacji tj. kiwanie główką na „nie” oraz machanie rączką na „pa pa”

– zmienia intonację głosu, coraz bardziej jego gaworzenie przypomina mowę

– mówi „mama”, „tata”

– jak widzi coś interesującego to używa wykrzykników typu „O!”

– stara się powtarzać co mówisz

– poznaje rzeczy na nowe sposoby tj. rzucanie, obijanie i potrząsanie

– znajduje ukryte przedmioty z łatwością

– kiedy nazywasz zwierzątka albo przedmioty z książeczki, to patrzy na prawidłowy rysunek

– kopiuje gestykulację

– uwielbia wkładać i wyjmować rzeczy z pudełek

– zaczyna używać rzeczy zgodnie z przeznaczeniem, np. szczotką „czesze” włosy, a z kubka stara się napić

– dotyka rzeczy palcem wskazującym

– rozumie proste polecenia tj. „podnieś zabawkę”

– siada pewnie bez niczyjej pomocy

– samodzielnie podciąga się do stania

– wykonuje pierwsze kroczki bez podtrzymywania

– może stać samodzielnie

18 miesięcy – zachęca innych do zabawy, wkładając im zabawki do ręki

– potrafi mieć ogromne napady złości

– może bać się obcych

– pokazuje czułość innym

– zaczyna bawić się w „udawanie” np. karmienia lalki butelką

– przykleja się do nogi rodziców w niepewnych sytuacjach, np. w nowych miejscach

– pokazuje innym interesujące go rzeczy

– czuje się samodzielnie, ale woli w pobliżu mieć rodziców

 

– mówi pierwsze słowa

– kręci głową i mówi „nie”

– pokazuje komuś, gdy czegoś chce (np. konkretne jedzenie, picie)

 

 

– wie do czego służą rzeczy codziennego użytku tj. szczoteczka do zębów czy telefon

– wskazuje części ciała

– samodzielnie „rysuje” (zazwyczaj bohomazy)

– rozumie jednosylabowe polecenia bez gestukulacji, np. „daj”

– chodzi

– wchodzi na stopnie

– ciągnie zabawki w trakcie chodzenia

– pomaga rodzicom się rozbierać

– pije z kubka

– je za pomocą łyżki

2-latek – kopiuje innych, szczególnie starsze dzieci i dorosłych

– cieszy się, gdy przebywa z innymi dziećmi

– staje się coraz bardziej samodzielne

– działa na przekór (robi to, co się mu zabroni)

– wciąż bawi się obok dzieci, ale wykazuje chęci wspólnej zabawy, np. w ściganie

– pokazuje przedmioty i zdjęcia, gdy zostają one wypowiedziane przez rodziców

– zna imiona bliskich osób i części ciała

– mówi 2-4 wyrazowe zdania

– rozumie proste polecenia

– powtarza słowa w trakcie konwersacji

– pokazuje przedmioty w książce

– potrafi znaleźć rzeczy przykryte nawet 2 lub 3 warstwami

– zaczyna sortować kształty i kolory

– dokańcza znane mu rymowanki

– buduje wieże z 4 lub więcej klocków

– może używać jednej ręki częściej od drugiej

– rozumie proste polecenia, np.: „Weź swoje buty i odłóż do szafki”

– nazywa zwierzątka w książce tj. kot, pies, ptak

– stoi na palcach

– kopie piłkę

– zaczyna biegać

– podtrzymując się wchodzi po i ze schodów

– wchodzi na meble i z nich schodzi bez pomocy

– rzuca piłką

– rysuje koła i linie

3-latek – naśladuje starszych i swoich przyjaciół

– interesuje się innymi dziećmi bez specjalnej zachęty

– śmiało podejmuje gry zespołowe

– interesuje się, gdy jego kolega płacze

– samodzielnie się ubiera i rozbiera

– rozumie znaczenie słowa „moje” oraz „jego” i „jej”

– pokazuje szereg emocji

– nie płacze, gdy tato lub mama wychodzą

– może źle znosić nieprzewidziane zmiany w codziennej rutynie

– rozumie 2-3 stopniowe polecenia

– potrafi nazwać większość znanych mu rzeczy

– rozumie znaczenie słów „w”, „na” i „pod”

– wie jak ma na imię i ile ma lat

– potrafi nazwać swoich przyjaciół

– mówi na tyle dobrze, że generalny przekaz jest zrozumiały dla obcych

– mówi słowa „ja”, „my” i „ty” oraz nazywa niektóre rzeczy w liczbie mnogiej (koty, psy, auta)

– w konwersacji formułuje 2-3 zdania

– potrafi bawić się zabawkami używając ich guzików (włączników) oraz ruchomych części

– bawi się w udawanie

– układa 3-4 częściowe puzzle

– rozumie co znaczy „dwa”

– kopiuje koła długopisem lub kredkami

– buduje wieże z 6 lub więcej klocków

– zakręca i odkręca słoiki oraz przekręca gałki w drzwiach

– wspina się z łatwością

– biega

– pedałuje 3-kołowy rowerek

– wchodzi is chodzi po schodach, kładąc jedną stópkę na jednym stopniu

4-latek – cieszy się, gdy robi coś nowego

– jest coraz bardziej kreatywne w zabawach abstrakcyjnych (zabawa w dom, w szkołę, w lekarza)

– woli bawić się z innymi dziećmi niż samo ze sobą

– wchodzi w interakcje z rówieśnikami

– ciężko mu rozróżnić rzeczywistość od fikcji (np. gotowanie zupy w piaskownicy jest traktowane jak najbardziej na serio :))

– ma jasne preferencje; chętnie opowiada o tym co lubi i czym się interesuje

– opowiada historie

– śpiewa lub opowiada proste rymowanki typu „jadą, jadą misie”

– zna podstawowe zasady gramatyczne, np. prawidłowo używa słowa „ona” i „on”

– zna niektóre cyfry i kolory

– rozumie ideę liczenia

– zaczyna rozumieć czas

– pamięta część czytanych mu bajek

– rozumie różnice pomiędzy „to samo” a „różne”

– rysuje postacie z dwiema lub czterema częściami ciała

– używa nożyczek

– zaczyna kopiować drukowane litery

– gra w proste gry planszowe i karty

– w trakcie czytania lub opowiadania bajek, „dopisuje” ich dalszy przebieg

– podskakuje i stoi na jednej nóżce do 2 sekund

– potrafi przelewać płyny, wycinać i ugniatać np. jedzenie

– coraz sprawniej łapie odbijającą się piłkę

5-latek – chce przypodobać się rówieśnikom

– chce być jak jego ulubieni koledzy

– zaczyna rozumieć zasady i chętniej je przestrzega

– lubi tańczyć, śpiewać i bawić się w teatrzyk

– jest świadome swojej płci

– potrafi rozróżnić rzeczywistość od fikcji

– jest coraz bardziej samodzielne (np. może samo pójść do syna Waszego sąsiada – oczywiście pod nadzorem dorosłych!)

– ma dość zmienne nastroje: potrafi być czasem bardzo roszczeniowe a czasem bardzo chętne do współpracy

– mówi bardzo wyraźnie

– opowiada proste historie, używając pełnych zdań

– używa czasu przyszłego, np. „Dzisiaj przyjedzie babcia”

– zna swoje imię i adres

– liczy do 10

– potrafi narysować postać z przynajmniej sześcioma częściami ciała

– kopiuje trójkąty, kwadraty i inne kształty geometryczne

– rozumie znaczenie przedmiotów codziennego użytku tj. pieniądze, jedzenie

– stoi na jednej nodze przez 10 sekund lub dłużej

– swobodnie podskakuje

– używa łyżki i widelca, czasem potrafi użyć noża

– korzysta samodzielnie z toalety

– wspina się i huśta

 

Share Tweet Pin It +1
Sylwia Seweryn

Sylwia Seweryn

Mama, żona i fizjoterapeutka. Ciągle w biegu, starająca się nadążyć za swoimi pomysłami i rozróżnić to co w życiu jest ważne od tego co kluczowe.

You may also like

KAMIENIE MILOWE – GRUNT TO ZDROWY ROZSĄDEK!

Opublikowany 20 sierpnia, 2018

FIZJOTERAPEUTA, CZYLI „LEKARZ” BEZ STETOSKOPU

Opublikowany 13 września, 2018

Poprzedni wpisKAMIENIE MILOWE – GRUNT TO ZDROWY ROZSĄDEK!
Następny wpisPAS MIEDNICY W CIĄŻY - ARTYKUŁ PIERWSZEJ POTRZEBY CZY ZBĘDNY PRODUKT?

Brak komentarzy

Zostaw komentarz